همشهری آنلاین: رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره انتقادات مطرح شده نسبت به افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی با توجه به سهمی که می‌تواند در کاهش آلودگی هوا داشته باشند با ارائه توضیحاتی گفت: این خودروها اثر چندانی در کاهش آلودگی هوا در شهرها نداشته و پایین ماندن تعرفه موجب ایجاد رانت می‌شد.

HYBRID

به گزارش ایسنا، سازمان برنامه و بودجه نشست خبری با حضور محمدباقر نوبخت، رئیس این سازمان برگزار کرد. در چند روز اخیر این دومین نشست خبری در سازمان برنامه و بودجه است که با محور تبیین برنامه‌های اشتغال بودجه ١٣٩٧ برگزار می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد که پیش‌بینی دولت ایجاد یک میلیون و ٣٣ هزار شغل در سال آینده است که حدود ٣٢٧ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را دربرمی‌گیرد. از این مبلغ بیش از ٧٣ هزار میلیارد تومان در طرح تولید و اشتغال و ٢٥٤ هزار میلیارد تومان در بودجه‌های عمرانی سرمایه‌گذاری می‌شود.

چرا تعرفه واردات خودروهای هیبریدی بالا رفت؟

در جریان توضیح رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره برنامه دولت برای تحول در حمل و نقل درون و برون شهری به منظور ایجاد شغل و کاهش آلودگی هوا، این موضوع مطرح شد که چرا دولت تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را هم از پنج به ٤٥ درصد افزایش داده در حالی که می‌تواند موجب کاهش آلودگی هوا شود؟ نوبخت در این باره گفت که آنچه در عمل می‌تواند باعث کاهش آلودگی هوا شود، خودروهای برقی هستند که تعرفه آنها صفر است. اما خودروهای هیبریدی سوخت بنزین هم دارند و از یک سرعتی به بالا از برق استفاده می‌کنند که این سرعت عموما برای خارج از شهر است، بنابرین کمک چندانی به کاهش آلودگی هوا در شهر نمی‌کنند. در این حالت پایین ماندن تعرفه آنها نسبت به سایر خودروها می‌تواند موجب ایجاد رانت شود از این رو تصمیم به افزایش تعرفه واردات آنها مانند بقیه خودروها گرفتیم.

کد خبر 394982

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha